На думку сучасних космологів, після Великого вибуху матерія була розподілена по Всесвіту не рівномірно. Більш щільні ділянки притягли більше матерії завдяки силі гравітації. Важливий інгредієнт цього припущення – так звана темна матерія.

Цікаво: Астрономи виявили мертву галактику "монстрів"

Чому темна матерія важлива

З одного боку, вона відповідає за початковий розподіл, який веде до концентрації газових хмар. Також вона пояснює деякі загадкові спостереження: наприклад, зірки в обертових галактиках часто рухаються так швидко, що мали б зійти зі своїх орбіт, однак цього не відбувається. Здається, що їх утримує якась додаткова сила – темна матерія.

Гіпотеза MOND

Однак прямих доказів існування темної матерії поки не знайдено, нагадує Phys.org. На думку професора Павела Крупи з Університету Бонна (Німеччина) і Карлового університету (Чехія), справа може бути зовсім не в ній. Можливо, гравітаційні сили поводяться не так, як ми думали. Ця гіпотеза має назву MOND – модифікованої ньютонівської динаміки. Вона була запропонована ізраїльським фізиком Мордехаєм Мілгромом у 1983 році.

Відповідно до неї, тяжіння між двома масами дотримується законів Ньютона лише до певного етапу. При дуже слабкому прискоренні, у випадку з галактиками, воно стає сильнішим. Тому зірки не розлітаються під дією відцентрової сили.

Модель гіпотези

Професор Крупа і його колеги вперше змоделювали процес формування галактик у Всесвіті MOND. Багато в чому отримані результати виявилися дуже близькі до того, що ми спостерігаємо в телескопи. Так, розподіл і швидкість зірок підпорядковувалася тим же закономірностям, що і в спостережуваному Всесвіті.

Ще ж і надто, моделювання привело до появи обертових галактик на зразок Чумацького Шляху, тоді як моделі з темною матерією переважно створюють галактики без вираженого диска матерії.

Обчислення, засновані на існуванні темної матерії, також дуже чутливі до змін певних параметрів, таких як частота наднових і їх вплив на розподіл матерії в галактиках. У моделі MOND ці фактори майже не грали ніякої ролі.

Проведена симуляція підтверджує життєздатність гіпотези MOND

Тепер вчені мають повторити свої розрахунки і включити в модель ще більше параметрів. Тоді ми побачимо, чи дійсно гіпотеза MOND може пояснити реальність.

Одна з найавторитетніших версій, що пояснюють поведінку темної матерії, - модель Лямбда-CMD. Нещодавно комп'ютерне моделювання допомогло вченим зіставити теорію з реальністю і зрозуміти, чому жоден з експериментів по виявленню слабких взаємодій не зареєстрував ці сигнали.

Більше новин, що стосуються подій зі світу технологій, ґаджетів, штучного інтелекту, а також космосу читайте у розділі Техно