Шведські вчені змогли створити просту молекулу вуглеводню з функцією логічного вентиля, на кшталт тих, які забезпечують роботу транзисторів. Це відкриття дає змогу наблизитись до створення електричних компонентів розміром у кілька нанометрів.

Не пропустіть Вчені знайшли "ключ" до надпровідності при кімнатній температурі: неочікуване відкриття

Ми розробили просту молекулу вуглеводню, яка змінює форму і водночас перетворюється з непровідної на провідну. Секретом успіху стало створення в молекулі так званого антиароматичного кільця, так що вона стала більш надійною та здатною приймати та передавати електрони,
– розповів дослідник Деніел Странд.

Трохи хімії

Багато органічних молекул складаються з ароматичних бензольних кілець, що складаються з шести атомів вуглецю. Однак ці молекули не змінюють своїх властивостей чи форми під дією електрики. Тому вчені звернулися до кілець із восьми атомів вуглецю.

Якщо в таку молекулу ввести два електрони, вона стає плоскою і провідною, хоча до цього була бочкоподібною та непровідною. У цьому сенсі її властивості аналогічні до транзистора.

Що це дає людству

Вчені наголошують, що унікальність цієї молекули полягає в її простоті. Вона складається лише з атомів вуглецю та водню, тому виробляти її штучним шляхом не складає труднощів.

Відкриття шведських хіміків означає, що тепер можна замислитися над розробкою електричних перемикачів та нових механічних систем у масштабі однієї молекули на основі антиароматичних вуглеводнів, які ляжуть в основу ще більш мініатюрних та швидких обчислювальних машин.

Деніел Странд наголосив, що молекули, які змінюють форму у відповідь на електричний потенціал, відкривають захоплюючі можливості перед вченими. Можна уявити енергоефективні комп'ютерні архітектури, а в майбутньому, можливо, й електричні машини молекулярного масштабу.