Прослідкувати зміну раціону людей на певній території – завдання досить нетривіальне. Часто не зберігається ніяких записів щодо того, що їли люди на певній території у певний час. Це й зрозуміло – навіщо комусь про це писати? Тому, коли науковці знаходять скам'янілі екскременти – це мало не свято для них, адже їх можна дослідити та дізнатися, наприклад, що їли та чим хворіли жителі того часу. Та на території Австрії є місце, де такий "копролітичний літопис" охоплює кілька тисячоліть – Гальштатські соляні копальні.

Читайте на сайті Чоловіки та жінки Римської держави харчувалися по-різному: дослідження

Екскременти
Кілька виявлених копролітів та шкала датування / Фото Current Biology

Чим харчувалися давні солекопи

Гальштатські соляні копальні – це унікальне місце. Люди почали добувати там сіль близько 2 800 років тому. Солекопи працювали там, їли у штольнях та справляли природні потреби. Висока концентрація солі та стабільна температура забезпечили виняткове збереження продуктів життєдіяльності людини до наших днів.

Дослідивши копроліти, науковці виявили, що їли шахтарі протягом століть – від Залізної доби й до XVIII століття. Виявилося, що дієта ця не сильно змінилася: солекопи переважно їли злакові та бобові: пшеницю, ячмінь, просо та боби. Також трапези доповнювали фрукти, горіхи та їжа тваринного походження.

А от що змінювалося з часом – це форма вживання.

• Шахтарі Залізно доби, близько 2 700 років тому, їли злакові та бобові переважно у вигляді каші.
  • А солекопи XVIII століття ті ж самі продукти вживали у вигляді хліба, коржів та печива.

Читайте за темою Найстарше пиво у світі: археологи знайшли 9000-річну пляшку з алкоголем

Та, ймовірно, найцікавішою знахідкою стало виявлення у палеокопролітах Залізної доби ДНК грибів видів Penicillium roqueforti та Saccharomyces cerevisiae.

• Penicillium roqueforti використовується для виготовлення блакитних сирів. Таким чином було виявлене найбільш раннє свідчення того, що такий сир виготовлявся у Європі
  • Saccharomyces cerevisiae – це дріжджі. Їх використовують для ферментації алкоголю. Науковці припускають, що у цьому конкретному випадку наявність ДНК цього гриба в екскрементах свідчить про те, що солекопи вживали світле пиво під час перебування у шахтах. Якщо це дійсно так, то це також буде найбільш раннє свідчення вживання пива у Європі.

Відкриття неймовірно важливі для розуміння того, що вживали люди минулого та якою була мікробіота їх кишківника. Цікаво, що з часом раціон шахатрів змінювався не критично, проте науковці зауважують, що потрібні подальші дослідження та більша вибірка для підтвердження цієї думки.