Виявилося, що мистецтво пивоваріння куди старше, ніж припускали історики.

Читайте також Неймовірна удача: данець знайшов тисячолітній скарб, вперше взявши до рук металошукач

Посудини для пива знайшли на півдні Китаю, в Цяоту. Стародавні черепки лежали разом з тілами у похованнях. Археологи стверджують, що настільки старовинних артефактів ще ніде не знаходили – посудини датуються 7 тисячоліттям до нашої ери.

Вчені з Дартмунського університету виявили, що на деяких глечиках лишилися сліди бродіння пива, яких немає ніде – окрім кераміки, яку виявили у похованнях.

Наші результати показали, що посуд для гончарних виробів використовувався для зберігання давнього пива – ферментованого напою з рису, зерна, яке називається сльозами Йова,
– повідомив співавтор дослідження Цзяцзін Ван.

Вчений додав, що в горщиках виявили залишки рисового лушпиння та інших рослин. Імовірно, вони додавалися до пива для кращого бродіння.

Пивний глечик та скелет

На глечиках виявили рештки спирту та дріжджів / Фото Лепінга Цзяна

Стародавнє пиво було ледь алкогольним

Команда дослідників проаналізувала залишки на стінках горщиків – науковці виявили гранули крохмалю та фітоліти, а також дріжджі, які відповідали за бродіння тогочасного пива.

За словами Вана, стародавнє пиво було не схоже на сучасні зразки.

Це був, швидше за все, злегка ферментований і солодкий каламутний напій, який, ймовірно, мав темний колір,
– зазначив дослідник.

Схожі на сучасні горнятка

Деякі з посудин були порівняно невеликими – їх можна тримати в одній руці, як сучасні склянки чи чашки. Горнятка були значно менші за посуд, у якому зберігали напої, тому вчені припускають, що з них безпосередньо пили.

7 із 20 посудин виявилися довгогорлими горщиками Ху, які використовувалися для вживання алкоголю в пізніші історичні періоди.

Глечик Ху

Так виглядають глечики Ху, які використовували для вживання напоїв / Фото Лепінга Цзяна

Пиво робили не для святкувань

На думку істориків, випивку використовували як частину ритуалу поховання – за допомогою пива давні люди вшановували померлих.

Горщики з пивом виявили у 3-метровому поховальному кургані. Він містив 2 людських скелети та декілька заглиблень з глиняними виробами. Деякі з них чудово збереглися – декілька посудин вціліли. Кераміка була прикрашена білими плямами та абстрактними візерунками.

На той час більшість громад були мисливцями-збирачами, які переважно жили завдяки добуванню кормів. Тому науковці припускають, що збирання та обробка рису були трудомісткими, а пиво в Цяото – важливим напоєм.

Глечики археологія

Глеки виявили у курганному похованні / Фото Лепінга Цзяна

Кераміку знайшли в нежитлових районах, поблизу поховань, тому дослідники зробили висновок – горщики з пивом, скоріш за все, використовували у поховальних церемоніях.

Це цікаво Коли на планеті з’явився кисень: відповідь біологів

Науковці припускають, що ритуальне вживання алкоголю могло бути невід’ємною частиною налагодження суспільних відносин та співробітництва. Саме ця традиція могла бути попередником складних рисових товариств, які виникли 4000 років потому.

Алкоголь Київської Русі

Мед чи медовуха – чи не найдавніший алкогольний напій в Європі, пішов саме з Київської Русі. Його виготовляли з бджолиного меду та води, а потім зброджували. Цей напій згадується у літописах – саме мед везли древляни для княгині Ольги на поминки князя Ігоря в Х столітті. Вчені стверджують, що медовуха була звичним напоєм на будь-яких ритуальних подіях – від весіль і до похоронів.