Метали в астрономії – це всі хімічні елементи, тяжчі за гідроген (водень) та гелій. Більшість елементів періодичної таблиці від літію (третій номер у таблиці) до ніобію (41 номер у таблиці) утворилися у надрах звичайних зірок. Там, у ядрі зорі, відбувається синтез протонів, які стискаючись один до одного, утворюють все важчі елементи періодичної таблиці. Але потужності зірки недостатньо, щоб утворити, наприклад, золото чи платину.

Читайте на сайті Чи дійсно нейтронні зорі дуже важкі

Злиття чорної діри та нейтронної зірки
Злиття чорної діри та нейтронної зірки в уяві художника / Фото Phys

Джерело тяжких елементів

Тяжкі елементи утворюються завдяки нейтронним зіркам, в ядрах яких вони синтезуються. Під час злиття компактних об'єктів чи їх вибухів, у навколишній простір вивільняються золото, платина, уран та інші елементи періодичної таблиці, які не могли утворитися у ядрі звичайної зорі.

Оскільки пульсарів чи магнетарів не так багато у Всесвіті в порівнянні з іншими типами звичайних зірок, стає зрозумілим, чому тяжких елементів менше, ніж звичайних – джерел їхнього походження існує мало, а ще менше стається подій, які дозволяють розповсюджуватися тяжким металам у просторі.

Науковці вирішили порівняти, який саме катастрофічний процес вивільняє більше тяжких елементів: злиття нейтронної зорі та чорної діри чи злиття двох нейтронних зірок.

Читайте на сайті "Гори" на поверхні нейтронних зірок виявилися нижчими, ніж вважали раніше

Золоте космічне горнило

Злиття чорної діри та нейтронної зорі спричиняє руйнівні процеси у самій зірці, що призводить до викиду тяжких металів у навколишній простір. Їхня маса велетенська, але все ж це значно менше, ніж синтез елементів під час злиття чи зіткнення нейтронних зірок.

Коли, наприклад, два пульсари зливаються, науковці фіксують гравітаційні хвилі. Якщо ж проаналізувати світло від катастрофи, то можна помітити сигнатури саме тяжких металів. Так було у 2017 році, коли злилися дві нейтронні зірки за 130 мільйонів світлових років від Сонця. В результаті цього золота було синтезовано у кілька разів більше, ніж маса Землі.

Провівши дослідження та дослідивши наявні дані по злиттю компактних об'єктів, науковці виявили, що злиття нейтронних зірок продукує від 2 до 100 разів більше важких металів, ніж злиття чорної діри та нейтронної зорі.