Цьогоріч у вересні проходитиме святкування 400-річчя знамениту подорож корабля Mayflower, на якому у 1620 році до Північної Америки прибули одні з перших англійських поселенців.

Цікаво: У США запустили службу безпілотної доставки вантажів Waymo Via

Підготовка до плавання

Наразі корабель Mayflower перебуває на фінальному етапі будівництва в Гданську, Польща. Проте вже у березні цього року в морі буде протестований прототип системи штучного інтелекту AI Captain на основі штучного інтелекту IBM, завдяки якій автономний корабель Mayflower зможе без участі людини перетнути Атлантичний океан.

Команда Mayflower
Команда проєкту автономного судна Mayflower / Фото IBM

Випробування корабля проводитимуться у Великобританії під пильним наглядом команди Plymouth Quest — дослідного судна Плімутськой морської лабораторії. Випробування допоможе оцінити, як працює система штучного інтелекту AI Captain у реальних умовах морської стихії.

У травні, після трьох місяців випробувань судна за участі людини за штурвалом, інженери планують продовжити тестування, щоб оцінити абсолютно автономну роботу Mayflower.

Інтерв'ю з директором з комунікацій проєкту Mayflower

Техно 24 вдалося поспілкуватися з директором з комунікацій проєкту Mayflower Джонатаном Батті.

Наскільки система, на базі якої працює судно, є надійною? Які гарантії, що загрози для людей немає?

Автономне судно Мayflower спроєктовано в такий спосіб, що може абсолютно самостійно працювати у відкритому океані. Крім того, ми два роки займалися розробкою моделі штучного інтелекту AI Captain для корабля й ретельно тренували її на морських зображеннях, геоданих та іншій інформації, що надходить із систем навігації та радіозв'язку, тому наша команда вважає систему досить надійною. Наскільки — ми дізнаємося під час пробних випробувань моделі, які вже відбуваються біля берегів Плімута у Великобританії.

Які сценарії реагування в разі виникнення позаштатних ситуацій. Чи є якась команда порятунку, засоби екстреного зв'язку?

У разі несправностей у системі завдяки супутниковому зв'язку ми зможемо дистанційно керувати кораблем, щоб допомогти йому завершити свою місію. Крім того, на судні буде працювати спеціальна система Safety Manager, яка самостійно перевірить кожне рішення, яке ухвалює AI Captain, та оцінить, наскільки воно безпечне для самого корабля, інших суден, людей та інших об'єктів, що перебувають поблизу. Також важливим є те, що судно буде працювати відповідно до міжнародних морських конвенцій і правил безпеки.

Розкажіть про практичне використання таких автономних суден на базі штучного інтелекту?

Автономне судно Mayflower створюється насамперед для морських та океанографічних досліджень. Адже подібні невеликі й відносно недорогі кораблі, які можуть проводити тривалий час в океані, ідеально підійдуть для збору всіх можливих даних про нього. Але є й інші сфери застосування безпілотних суден: наприклад, для очищення вод від пластику та інших відходів. У зв'язку з сильним забрудненням океанів і морів це дуже актуально.

Як щодо бізнесу та комерційних користувачів?

Одна з найцікавіших ідей можливого застосування — це використання безпілотних суден на внутрішніх водних шляхах — річках і каналах — для доставки товарів. Це стане можливим з появою 5G. Завдяки такому бізнес-рішенню може знизитися вантажний трафік на дорогах, а пересування в містах може стати комфортнішим і передбачуванішим.

На вашу думку, коли такі автономні судна зможуть вийти у повноцінне плавання? Чи побачимо ми в майбутньому, наприклад, круїзні судна без капітана і команди обслуговування.

Очікується, що за наступні десять років значно збільшиться автономність суден. Наприклад, ми припускаємо, що вже незабаром у вантажних суден буде вищий рівень автономності, і це, без сумніву, змінить галузь по-різному і в найрізноманітніших напрямках.

Проте я б не поспішав стверджувати, що в найближчому майбутньому й круїзні лайнери зможуть бути без капітана і його команди. Я вважаю, що з погляду клієнтського сервісу дуже важливо, щоб люди, які подорожують на лайнерах, почувалися захищеними й спокійними. Тому значно краще, щоб на борту перебували капітан та екіпаж.

З іншого боку, штучний інтелект допоможе капітану лайнера швидше ухвалювати правильне рішення, ґрунтуючись на аналізі великої кількості даних. До речі, якщо проаналізувати аварії на круїзних лайнерах за останні десять років, стане зрозуміло, що головною причиною інцидентів був людський фактор. Системи на основі штучного інтелекту, такі як AI Captain, загалом не повинні робити подібних помилок за умови правильного та об'єктивного тренування алгоритмів ухвалення рішень

Коли Mayflower вирушить у подорож

Всередині вересня безпілотний корабель Mayflower повинен повторити історичний маршрут з Плімута у Великобританії до Плімута в американському штаті Массачусетс. Якщо все пройде успішно, Mayflower стане одним з перших повнорозмірних і цілковито автономних суден, яке змогло перетнути Атлантику. Старт плавання заплановано на 16 вересня 2020 року.

Цікаво, що Mayflower використовуватиме повністю автономну систему периферійних обчислень на базі Red Hat Enterprise Linux і найновіших обчислювальних рішеннях IBM. Позаяк корабель не матиме доступу до широкосмугових з'єднань – він оброблятиме дані локально. Це підвищить швидкість прийняття рішень та суттєво скоротить обсяг переданих і збережених даних на судні.

Периферійні обчислення дуже важливі для створення автономного корабля, такого як Mayflower. Корабель повинен розуміти ситуацію, приймати розумні рішення та діяти відповідно за мінімальний час, навіть при наявності перебоїв зі зв'язком,
– розповів Роб Хай, віцепрезидент та технічний директор Edge Computing, IBM.

Як проходитиме плавання корабля Mayflower:

Особливості системи штучного інтелекту AI Captain

Протягом останніх двох років фахівці займалися розробкою моделей штучного інтелекту корабля, використовуючи понад мільйон морських зображень, зібраних з камер у затоці Плімут-Саунд у Великобританії, а також бази даних з відкритим вихідним кодом. Тепер завдяки можливостям штучного інтелекту і периферійним обчислювальним системам IBM корабель Mayflower під час плавання зможе самостійно рухатися відкритим морем.


Центр симуляції та керування місіями автономного корабля Mayflower / Фото IBM

Система дозволяє розпізнавати інші кораблі, буйки та перешкоди, такі як земля, хвилерізи та сміття. Таким чином, технологічний корабель буде здатний "відчувати", "мислити" й діяти в динамічному середовищі — океані.

Очікується, що корабель стане одним з перших повнорозмірних і повністю автономних суден, яке зможе перетнути Атлантику. На думку експертів, успішна реалізація цього проєкту сприятиме подальшому розвитку автономних кораблів, а також трансформує майбутнє наукових морських досліджень.

Більше новин, що стосуються подій зі світу технологій, ґаджетів, штучного інтелекту, а також космосу читайте у розділі Техно