Що відомо про відкриття

До теми: Новий марсохід отримає потужний лазер: для чого він

Астрономи під керівництвом Адама Бургассіра з Каліфорнійського університету в Сан-Дієго за сприяння добровольців в рамках проєкту The Backyard Worlds: Planet 9 виявили подвійний коричневий карлик WISE2150-7520AB (W2150AB) з поділом між компонентами в 341 астрономічну одиницю, повідомляє The Astrophysical Journal.

Більш масивний компонент спектрального класу L1 був відомий раніше, а його компаньйон класу T8 – відкритий в рамках даної роботи.

Подвійна система коричневих карликів

Раніше було відомо всього про двох подвійних коричневих карликів з помітною кутовою відстанню між компонентами, але фізична відстань у нової системи у багато разів більше.

Що відомо про коричневі карлики? Це самостійний тип астрономічних об'єктів, які займають проміжне положення між зірками і планетами. Найбільші коричневі карлики потрапляють в діапазон мас найхолодніших зірок, таких як TRAPPIST-1, навколо якої обертається сім землеподібних планет. Найхолодніші коричневі карлики мають температуру поверхні нижче нуля за шкалою Цельсія і набагато більше нагадують Юпітер, ніж зірки, подібні Сонцю.

Основна відмінність коричневих карликів від звичайних зірок полягає у відсутності відповідних умов для протікання термоядерних реакцій злиття водню. Проте, у них можуть бути власні внутрішні джерела енергії, в тому числі синтез інших видів термоядерного палива, таких як дейтерій та літій-7. Однак цього не вистачає для істотного розігріву всього тіла.

Новий карлик відкрили ентузіасти в даних телескопа WISE, а в новому дослідженні до них додали спостереження на наземному 6,5-метровому Магеллановому телескопі і орбітальних телескопів Spitzer і Gaia.

Що це дає науковцям

Спільний аналіз всієї зібраної інформації дозволив визначити параметри обох компонентів, а також відстань до системи – 24 парсека. Їх маси виявилися рівні 72 ± 12 та 34 ± 22 юпітеріанських, а ефективні температури поверхонь – 2118 ± 62 та 719 ± 61 кельвін. При цьому світність більшого карлика менше сонячної в п'ять тисяч разів, а меншого – більш ніж в чотириста тисяч разів нижче.

Цікаво: Відсутність темної матерії у Всесвіті може бути правдою

Гравітаційна енергія зв'язку компонентів в цій системі дорівнює 1041 ерг, що надзвичайно низько і є рекордно малим значенням для подвійних коричневих карликів поза молодими скупченнями зірок.

Разом з оцінюваним часом життя системи в 0,5-1 мільярд років найбільше запитань викликає виживання її у зв'язаному вигляді, так як на такій великій відстані випадкові взаємодії з іншими зірками могли зруйнувати подвійну.

Більше новин, що стосуються подій зі світу технологій, ґаджетів, штучного інтелекту, а також космосу читайте у розділі Техно