Вважається, що у ранньому Всесвіті події злиття галактик відбувалися досить часто, що призводило до утворення подвійних систем з центральних надмасивних чорних дір, які в підсумку зливалися в одну чорну діру.

Цікаво Нові вимірювання мюона вказують на вихід за межі Стандартної фізичної моделі

Чому вчені шукають подвійні квазари

Пошук таких систем, де відстань між чорними дірами становить кілька кілопарсек, при значеннях червоного зміщення z>2 важливий для вирішення загадки механізмів освіти і швидкого зростання надмасивних чорних дір у ранньому Всесвіті, наразі не існує жодної підтвердженої подвійний системи при z>2 , де відстань між чорними дірами була б меншою ніж 10 кілопарсек (близько 33 тисяч світлових років).

Нове відкриття

Група астрономів на чолі з Юе Шенем (Yue Shen) з Іллінойського університету повідомила про відкриття двох подвійних квазарів J0749+2255 і J0841+4825 при z>2, яке було зроблено при аналізі даних спостережень за 15 цікавими кандидатами за допомогою космічних телескопів Gaia і Hubble, а також огляду неба SDSS та інших наземних телескопів. Самі квазари є ядрами двох активних галактик, в яких знаходяться надмасивні чорні діри, які поглинають речовину.

Можливий подвійний квазар
Можливий подвійний квазар J0749+2255 / Фото NASA

Значення червоного зміщення для J0749+2255 склало 2,17, а для J0841+4825 – 2,95, що означає, що квазари існували, коли вік Всесвіту становив близько 3 мільярдів років. У випадку J0841+4825 астрономам вдалося оцінити відстань між квазарами, яка склала 11,4 тисячі світлових років. Вчені відзначають, що існує ймовірність того, що ми спостерігаємо два зображення одного й того ж квазара, створені гравітаційною лінзою, що знаходиться між нами й квазаром, однак вона досить мала – близько п'яти відсотків. Існує також ймовірність того, що це фізична пара квазарів, утворена не в результаті злиття двох галактик.

Чому результати дослідження важливі

Отримані результати дозволили дати оцінку поширеності подібних систем при z>2: близько десяти відсотків спостережуваних оптичних квазарів можуть містити подвійні системи надмасивних чорних дір, розділених відстанню в кілька кілопарсек. Очікується, що остаточно підтвердити відкриття дозволять майбутні спостереження космічного телескопа "Джеймс Уебб".